- De techbeurs CES in Las Vegas stond dit jaar in het teken van grote auto’s en grote tv’s.
- Maar tussen al dat geweld vielen enkele onderliggende trends op.
- Dit zijn 3 ontwikkelingen waarvan we verwachten dat ze het techjaar 2023 zullen bepalen.
- Lees ook: Sony en Honda komen met nieuw automerk en het eerste model: de Afeela Prototype
ANALYSE – Begin deze maand vond in de Amerikaanse stad Las Vegas de techbeurs CES plaats, de grootste beurs voor consumentenelektronica ter wereld. Zoals elk jaar pakten fabrikanten groots uit op de beursvloer. Zo konden de auto’s niet groot genoeg zijn en was de omvang van het ene tv-scherm nog grotere dan het andere.
Tussen al dat geweld vielen enkele dingen op. Neem bijvoorbeeld de toenemende dominantie van autofabrikanten die zich steeds meer als techbedrijf willen profileren. En bij laptops was ook de nodige innovatie te bespeuren.
We signaleren 3 trends die de toon kunnen zetten voor het techjaar 2023.
1. Nieuw protocol voor slimme apparaten in huis: Matter
Matter werd eind vorig jaar officieel ingevoerd als hét nieuwe protocol waarmee een smart home echt slim kan worden. Het protocol zorgt er namelijk voor dat alle thuisapparaten met een internetverbinding onderling kunnen communiceren én dat zogenoemde hubs van verschillende fabrikanten - bijvoorbeeld Apple, Google en Amazon - onderling contact kunnen maken.
Hiermee zit je in theorie dus niet meer vast aan bijvoorbeeld spraakassistent Siri van Apple om je verlichting te besturen en aan Google Assistent om je gordijnen te openen en sluiten.
Afgelopen jaar kreeg Matter al flink wat aandacht, maar de implementatie ervan bleef nog enigszins achter. Als we de techbedrijven op CES mogen geloven, komt daar heel snel verandering in.
Op het gebied van smart home-producten was het buzzword namelijk: Matter. Vrijwel iedere fabrikant pronkte met het Matter-logo op zijn stand en beweerde dat nieuwe producten dit jaar allemaal met het nieuwe protocol werken. Hierbij waren er zelfs enkele die software- of hardware-updates beloofden uit te brengen om bestaande apparaten ook met Matter te laten werken.
Kortom, 2023 zou wel eens het jaar van het slimme huis kunnen worden.
2. Laptops in alle soorten en maten
Schermen zijn van oudsher al een blikvanger op CES. De tv's en monitoren trekken immens veel aandacht op de beurs en dat is niet gek.
De ontwikkeling op het gebied van beeldschermen ging de laatste jaren zeer snel, maar dat tempo is vertraagd. Gevolg is dat bijvoorbeeld Sony deze maand helemaal geen tv's meer meenam naar CES.
De focus verplaatst zich naar andere apparaten, waaronder laptops. Lenovo introduceerde bijvoorbeeld de Yoga Book 9i laptop met meerdere touchscreens waardoor de computer ineens hele andere mogelijkheden krijgt. Zo is een toetsenbord, hoewel hij wel bij de laptop zit, eigenlijk niet meer nodig. De aanraakgevoelige schermen kunnen deze taak overnemen.
We zagen ook vouwbare schermen in laptops terugkeren. In essentie werken deze apparaten met hetzelfde idee als de Yoga van Lenovo, maar dan met een groot scherm zonder onderbrekingen. Dit soort laptops zijn al te koop, maar zijn nog erg prijzig.
Samsung ging nog een stap verder met een uitrolbaar én vouwbaar scherm in een laptop/tablet. We zijn nu al beducht voor wat dit apparaat moet gaan kosten, als het ooit verschijnt.
Wat we dus zien is dat computerfabrikanten de bekende laptopvorm steeds meer los durven te laten. Ze innoveren met méér schermen of andere schermtechnologieën. Het lijkt een creatieve poging om de teruglopende verkoopcijfers van pc's en laptops tegen te gaan.
Lenovo heeft met de Yoga Book 9i op dit moment het meest concrete voorbeeld, want die gebruikt technologie die zich al redelijk heeft bewezen. De Yoga komt dan ook al in april uit.
Laptops met vouwbare schermen zijn al te krijgen, maar zoals gezegd nog eigenlijk te duur voor het bredere publiek. En de uitschuifbare of oprolbare schermen laten nog wat langer op zich wachten. Daarbij gaat het vooral om conceptmodellen.
3. Automotive wordt steeds meer tech
Dit jaar namen autobedrijven de techbeurs CES min of meer over. Waar autofabrikanten voorheen nog wel eens wat vergezochte conceptmodellen op de beurs durfde te tonen, kregen we dit jaar concrete, nieuwe elektrische modellen voorgeschoteld.
En het aanbod kwam niet alleen van autofabrikanten. Elektronicafabrikant Sony toonde namelijk ook een eigen auto.
Natuurlijk waren tech en automotive altijd al met elkaar verbonden. De steeds groter wordende aanraakschermen in auto's komen niet zomaar uit te lucht vallen.
Maar dit jaar leek het of autofabrikanten zich meer en meer als techbedrijven positioneren. De focus van de autobouwers ligt steeds meer op technische snufjes zoals camera's, sensoren en de software die dit allemaal aanstuurt. Maar ook de entertainment in de auto wordt steeds belangrijker: meer en grotere schermen lijken het devies.
De prachtige beloftes van zelfrijdende technologie lijken intussen naar de achtergrond verdwenen. Dit was ook te merken op de CES, waar deze technologie weinig aandacht kreeg.
Ook is goed te zien dat de autobranche consumentenelektronica op andere manieren inzet. BMW had hier mogelijk het beste voorbeeld van. Het zette E-ink in om de i Vision Dee van kleur te laten veranderen, terwijl de technologie tot nu toe vooral gebruikt wordt voor e-readers, omdat het energieverbruik laag is en een leeservaring als papier geeft. En zelfs bij e-readers wordt nog amper gebruikt gemaakt van de kleuren die E-ink inmiddels kan tonen.
Maar wat de CES vooral toonde, is dat de automotive ook concretere toekomstvisies kan geven. Dit jaar zagen we op de CES tastbare ontwikkelingen. Innovaties die we al snel op auto's kunnen en zullen terugzien.
Of je je auto in de nabije toekomst van kleur kunt laten veranderen, is natuurlijk de vraag. Maar BMW zegt dat veel van de achterliggende technologie ook echt wordt toegepast in toekomstige modellen. De Duitse autofabrikant bevestigde al het gebruik van de heads-up display over de hele onderkant van de voorruit.
Uiteindelijk is de overkoepelende trend: technologie tastbaar en direct toepasbaar maken. Met Matter moet het slimme huis van gebruiksgemak worden voorzien. Laptops met afwijkende schermen moeten meer praktische toepassingen krijgen en de autobranche richt zich op het gebruiksgemak van technologie in elektrische auto's.